#1 | 29/11-16 00:06 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Hej
Er der nogen her der har kendskab til (og evt. et diagram) ovenstående? Selvtest siger ok på alle områder, men den udskriver intet, trykker jeg på moni kan jeg høre navtex signalerne omend de lyder "overstyret/forvrænget". Jeg ville gerne have den til at virke igen, så hvis nogen kan hjælpe vil det være rart. Jeg har prøvet alle reset muligheder uden synderligt held. vh Henning/oz1dan |
#2 | 29/11-16 00:32 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #1:
Hej Jeg vil gerne hjælpe dig, men hvad pokker er det for en dims eller apparat ? VH Kim OZ5IQ, midt imellen Roskilde og Osted |
#3 | 29/11-16 01:26 |
---|---|
poul nielsen
Indlæg: 252
|
Redigeret 29/11-16 01:27
|
#4 | 29/11-16 08:30 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #2:
Med det kaldesignal gættede jeg på at du lige havde googlet den ;-) Tak for dit tilbud, det er en udskrivende Navtex modtager fra Japan Radio Corp (JRC). Navtex er et langsomtgående envejs kommunikationssystem beregnet til at distribuere varsler om vejr, søfartsmeddelelser etc. Har du en kortbølge radio og et Navtex program kan du selv lytte med på hhv. 490 khz. (nationale) og 518 khz. (internationale) meddelelser. Da Navtex systemet kører i døgndrift er det ønskværdigt at modtageren kan passe sig selv og at man iøvrigt kan sætte den op til at alarmere ved særlige meddelelser (fx. Orkan varsel) eller undertrykke meddelesser for områder man ikke besejler. Denne model udskriven en "Bon" med meddelelserne på som man så kan skimme for at se om "alt er normalt" eller noget man skal være særligt opmærksom på fx. hvis man er ved at sejle ind i et aktivt militært øvelsesområde ;-) Desværre er det rimelig kompleks elektronik hvor jeg vil mene at man enten skal kende apparatet fra tidligere arbejde eller have et diagram over den. vh Henning |
#5 | 29/11-16 08:34 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #3: tak for den, men som skrevet så har jeg allerede kørt alle selvtest's uden problemer herunder "nulstillet/reset" apparatet. Der meldes ikke som fejl men den udskriver ikke noget under normal drift.
vh henning |
#6 | 29/11-16 09:35 |
---|---|
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2169
|
Svar til #5:
Findes der stadig navtex udsendelser på 500 kHz? ---------- OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC |
#7 | 29/11-16 10:03 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #6:
Mig bekendt kun på 518 og 490 Khz, men jeg finder på google flg: 518 kHz MF (medium frequency) - MSI are transmitted in English - known as International NAVTEX and/or 490 kHz MF - MSI and/or other local information are transmitted in the local language primarily for small vessels - known as National NAVTEX and/or 4209,5 kHz HF (high frequency) - it is used in tropical regions where MF reception could be difficult. vh henning |
#8 | 29/11-16 11:32 |
---|---|
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2169
|
Svar til #7:
Jamen dog... Tak for info :-) ---------- OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC |
#9 | 29/11-16 13:12 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1920
|
Svar til #7:
http://www.manualslib.com/manual/392096/Jrc-Ncr -300a.html?page=53#manual MÃ¥ske? jeg googlede http://www.google.dk/search?q=jrc+nrc300a&ie=&o e=#q=jrc+ncr+300a+manual vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#10 | 29/11-16 13:25 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #9:
Tak for forsøget, men det er "desværre " også hvad jeg har i min brugermanual, jeg kunne bruge en teknisk manual, med diagrammer og angivelse af spændingsniveauer, kurveformer før/efter PLL kredsløbet og tilsvarende i modtagerdelen og det har jeg øv ikke (endnu :-)). vh henning |
#11 | 29/11-16 15:03 |
---|---|
Per Bekker-Madsen
Indlæg: 324
|
Svar til #1:
Kommer papiret godt nok ud af printeren men uden tekst på. Eller bevæger papiret sig ikke? |
#12 | 29/11-16 15:33 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #11:
Under selvtesten udskrives alle relevante informationer med klar og tydelig skrift, når modtageren afventer et navtex signal sker der intet, når jeg vælger at få "medhør" ""monitor"" så kan jeg høre navtex lignende signaler men umiddelbart synes jeg de lyder "presset" (overstyret, du ved når en sinus kurve får skåret toppene af). Jeg har forsøgt mig at slå kredsene op i databogen, og ved at kigge på deres application circuits har jeg sammenlignet spændinger og signaler med "maskinenes" med når jeg ikke ved noget om hvordan det er koblet sammen så er det jo bare rene gætterier. Jeg er overbevist om at printer, strømforsyning og cpu dele fungerer fuld ud, alle knapper virker, opstarten er normal, udskriften er normal strømforbruget er normalt men modtagelsen virker ikke, så intet udskrives ved normal drift. vh henning |
#13 | 29/11-16 16:08 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1920
|
Svar til #12:
Hvilken antenne bruger du. Som jeg læser det er den bygget til en lille aktiv antenne, så hvis du bruger en longwire el.lign. er signalet måske simpelthen for kraftig! Eller signalet forstyrres af en støjkilde i nærheden, prøv at lytte på en almindelig modtager for at finde en eventuel støjkilde. Det ser ud som om JRC generelt holder service detaljer tæt til kroppen, man skal være godkendt til service og laver så alligevel kun modul udskiftning! Dansk forhandler og service, måske er de hjælpsomme! Navteam Norgesvej 7, 5700 Svendborg, Denmark TEL: +45 63 21 80 80 FAX: +45 63 21 80 81 Email: service@navteam.com www.navteam.com vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#14 | 29/11-16 19:23 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #13:
Tak for dit input, man kan tilslutte 3 antennetyper: Passiv longwire, aktiv antenne og 50 Ohm's antenne. Jeg har taget Navtex'en med hjem fra min båd hvor den oprindeligt var tilkoblet longwire tilslutningen og har virket der. Her ved mit lille skrivebord har jeg ca. 2 m. ledning i "longwire" og jeg kan høre navtexlignende kommunikation, på båden var signalet endnu mere "presset" men stadig uden resultat. Og tak for hintet med Navteam, jeg har allerede haft kontakt med dem, de sendte mig brugermanualen (pdf fil) og siger at de ikke har andet. Jeg vil nu prøve at skrive til JRC i Japan, men som du skriver tror jeg ikke selv på at de vil ud med teknisk info selv om grejet er mere end 20 år gammelt. vh henning |
#15 | 29/11-16 21:57 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1920
|
Svar til #14:
Jeg tænker at det sagtens kan være et antenne og støj problem. En tråd indendørs vil uværgelig samle en masse støj op, nok til at spolere læsbarheden af signalet. Ditto på båden når du er i havn. Prøv med en ferrit antenne http://www.qsl.net/pa2ohh/07fer.htm Lidt om modtage problemer bl.a. http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Nav tex-Reception-Problems-And-Cures-Detaile d vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#16 | 30/11-16 09:41 |
---|---|
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
|
Svar
Kan se at FURONO sælger og monterer Navtex udstyr i DK. FURONO Danmark ligger i Esbjerg -tlf 7513 2266 Og så tror jeg i øvrigt at JRC NCR 300A blot er et handelsnavn i JRC - regi. ---------- Vy 73 de Jesper/OZ1BYD Redigeret 30/11-16 09:50
|
#17 | 01/12-16 00:24 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #15:
jeg vil ikke afvise din påstand, så nu vil jeg vikle mig en lille ferritantenne og dreje den således siganel blever bedst muligt. Det var iøvrigt spændende at læse om en afskærmet ferritantenne, det er da noget omvendt af hvad man normalt opfatter med en ferritantenne. Støj er jo et evigt problem og det er ikke blevet mindre med tiden, men mit skiv ligger i udlandet og hverken på havet eller i marinaen kunne jeg modtage noget, så min første tanke var at et tordenvejr havde forårsaget så stor feltstyrke at modtagerens indgangskredsløb havde taget skade. Tordenvejr på middelhavet kan være temmeligt voldsomt, men der har ikke været tegn på et direkte nedslag (hvilket nok også ville have ændret printkkortets baner lidt ;-)) Tak for links'ene! vh henning |
#18 | 01/12-16 00:35 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #16:
Hej Jesper Desværre kunne Per ikke hjælpe, men foreslog den danske importør som heller ikke kan. Ja jeg kontakter altså ikke Furuno og spørger dem om et JRC produkt. Eller hvad mener du egentlig med din sidste sætning? Som en tidligere skrev så holder producenterne kortene tæt til kroppen. Da jeg var yngre så lå der altid et diagram i radioen/fjernsynet så den lokale mekaniker kunne reparere radioen, men i dag skal man åbenbart smide selv let defekt udstyr ud selv om det gør ondt. Jeg vil dog indrømme at jeg ikke har opgivet endnu! vh henning |
#19 | 01/12-16 07:53 |
---|---|
Jan Skriver Larsen
Indlæg: 41
|
Svar til #18:
Hej Henning. Her er lidt , blokdiagram med komponentnr. og beskrivelse. mvh Jan http://books.google.dk/books?id=Q9wrBgAAQBAJ&pg =PA45&lpg=PA45&dq=raytheon+ncr300a+servi ce&source=bl&ots=OoM2Qpz3ch&sig=HWaVdT-_ ec3RjnNxV6srp3QIrEI&hl=da&sa=X&ved=0ahUK Ewj-u6_SrdLQAhVEEJoKHQjKAJsQ6AEIRTAH#v=o nepage&q=raytheon%20ncr300a%20service&f= false |
#20 | 01/12-16 08:15 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1920
|
Svar til #18:
Jeg har aldrig repareret skibs elektronik hvor der var vedlagt et diagram! Hvis den har lagt stille en tid hvorefter den ikke virker korrekt, så skal du checke visuelt for lækkede elektrolytter, dårlige stikforbindelser mellem modulerne, kolde lodninger. Og ikke mindst krystaller der er skredet i frekvenser og filtre der skal efterjusteres. Dårlig signalkvalitet kan skyldes at den ikke ligger præcis nok på frekvensen. Jeg kan kun finde en tilbageværende uafhængig skibsradio værksted, Thyborøn Skibsradio, prøv at spørge dem! vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 01/12-16 12:28
|
#21 | 01/12-16 22:19 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #4:
Ja , det er muligt - men det ER vel ikke mig, der skal støve for at finde ud af, hvad det er for et apparat du har der ikke er OK. Med et åbent fejlfinder sind, kaster jeg mig bare over det pågældende. Og behøver IKKE et diagram . VH 5IQ, Kim |
#22 | 01/12-16 23:30 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #21:
Tja du forstod måske ikke "joken" så jeg beklager. vh Henning |
#23 | 02/12-16 00:08 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #19:
Og tak for det, bogen (manualen=brugermanualen) kan iøvrigt frti hentes på nettet. TAK for alle input, det har været lærerigt at at få hjælp her, imødekommendhed, velvilje og reel viden/erfaring er gode ting at trække på når man står med noget ukendt. Her i weekenden vil jeg forsøge mig med en ferritantenne og efterfølgende, hvis det var uden succes, vil jeg prøve at lave et navtex signal og sende det til apparatet og se om jeg kan følge signalet gennem modtageren. vh henning |
#24 | 02/12-16 00:22 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #20:
Næh det er nu ikke prof. elektronik jeg skriver om, men for 45-50 år siden og i konsum elektronik, var et vedlagt diagram ganske almindeligt. Senere måtte man købe en service manual med kredsløbsbeskrivelser, blokdiagramsforklaringer og selvfølgelig elektrisk diagram over hele kredsløbet med referencespændinger og billeder af forventlige kurveformer. I dag smider man så bare skidtet ud når det bliver defekt og køber noget nyt. Muligvis ikke når vi taler prof udstyr, men her er apparatprisen sikkert væsentlig højere end serviceprisen. Og så er der jo dem som synes det kunne være sjovt at få noget defekt til at virke igen, men det er efterhånden meget op ad bakke. vh Henning |
#25 | 03/12-16 16:15 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #4:
Hej igen "Tja komplex " er nok individuelt vurderet, men underordnet diagram så kom forbi , midt imellem. Roskilde og Osted, så kikker jeg på det. Jeg HAR det jeg skal bruge, til at måle med. Eneste betingelse : Bare det IKKE er SMD .Behøver IKKE diagram ! VH Kim, OZ5IQ Redigeret 03/12-16 16:18
|
#26 | 03/12-16 20:55 |
---|---|
Henning Mentz
Indlæg: 16
|
Svar til #25:
Tak for tilbuddet, jo det er en skøn blanding af smd og alm. komponenter, men igen, tak for din velvilje! vh Henning |
#27 | 03/12-16 21:02 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #26:
Hej En blanding af SMD og std. stumper. SRI så kan jeg ikke hjælpe dig. Håber du får løst dit problem. 50 % fejl ER strømforsyningsfejl ! God jagt, VY 73 de OZ5IQ, Kim |